آموزش حکاکی با اسید

آموزش حکاکی با اسید
آموزش حکاکی با اسید

آموزش حکاکی با اسید - آرمان پلاک

آموزش حکاکی با اسید حتما برای شما فعالان حوزه حکاکی، می تواند جالب توجه باشد. چرا که حکاکی به روش اسید بر روی فلزات، یکی از قدیمی ترین اما مناسب ترین روش های حکاکی به شمار می رود. از آنجا که حکاکی با اسید بر روی فلزات، نیازمند تجربه و مهارت خاصی بوده، بدون شک انجام این کار به آموزش های تخصصی و حرفه ای نیاز دارد تا افراد به خودشان صدمه ای وارد نکنند. در این مقاله از آرمان پلاک ضمن بیان نکات مهم در آموزش حکاکی با اسید برای فعالان این حوزه، به بیان سایر نکات مهم در حوزه انتخاب نوع اسید، مزایا و معایب این روش و غیره می پردازیم.

همه چیز درباره حکاکی با اسید روی فلز

آموزش حکاکی با اسید می تواند به دو قسمت تقسیم بندی شود. بدون شک یادگیری هر دو روش و پیاده سازی آنها، می تواند نقش فزاینده ای در پیاده سازی هر چه بهتر، داشته باشد. این دو روش عبارتند از:

  • حکاکی با اسید به روش ساده
  • حکاکی با اسید از طریق جریان الکتریکی

آموزش حکاکی با اسید به روش ساده

در روش اسیدکاری فلزات به روش ساده، ابتدا طرح مورد نظر بر روی قطعه، پیاده سازی می شود. سپس بر روی طرح قسمت هایی را خالی گذاشته یا خراش می دهند. در ادامه قطعه مورد نظر را در ظرف حاوی اسید قرار داده تا طرح مورد نظر بر روی قطعه نقش ببند. در این روش طرح مورد نظر با استفاده از اسید سوزانده شده و روی فلز حک می گردد. مدت زمان قرار دادن قطعه در داخل ظرف اسید، زمان مشخصی نداشته و به عواملی همچون نوع فلز، ضخامت و میزان عمق حکاکی بستگی دارد.

آموزش حکاکی فلزات

آموزش حکاکی فلزات با اسید از طریق جریان الکتریکی

حکاکی با اسید بر روی فلزات با استفاده از جریان الکتریکی، از جدیدترین روش ها بوده است. در این روش کاتد گرافیکی که معمولا ولتاژی کمتر از 2 ولت داشته را، در محلول اسیدی قرار داده و این کاتد را به قطعه ای که قصد حکاکی بر روی آن را دارند، متصل می نمایند.

در این میان تنظیم و تعیین میزان جریان مستقیم از طریق جریان الکتریکی متصل شده به قطعه مورد نظر، به ابعاد قطعه، بستگی داشته است.

آموزش حکاکی با اسید می تواند شما را به فردی متبحر در زمینه حکاکی روی فلزات تبدیل نموده باشد. این موضوع می تواند در بالاتر بردن میزان تخصص و در ادامه آن میزان درآمد شما، نقش چشمگیری داشته باشد. اما آیا می دانید که از کدام اسیدها برای حکاکی روی فلزات استفاده می کنند؟ مزایا و معایب اسیدکاری فلزات چیست؟ از کدام مجموعه یا نمایندگی معتبر، می توان بهترین خدمات آموزش و انجام حکاکی بر روی فلزات با اسید را دریافت نمود؟ آیا تاکنون از آرمان پلاک چیزی شنیده اید؟

کدام اسیدها در حکاکی روی فلزات استفاده می شوند؟

در مبحث آموزش حکاکی بر روی فلزات با اسید، اگر چه نحوه انجام و داشتن تجربه و تخصص مهم است؛ آشنایی با نوع اسیدهای مصرفی در این امر هم از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. در واقع اسیدی که برای این مهم انتخاب می شود باید متناسب با نوع فلزی باشد که قصد حکاکی بر روی آن را داریم.

در ادامه انواع اسیدهای مورد نیاز در حکاکی فلزات را بررسی می نماییم:

استفاده از اسید نیتریک جهت حکاکی بر روی فلز روی

استفاده از اسید کرمیک برای حکالی بر روی فلز مس

اسید سولفوریک یا محلول کلرید برای حکاکی روی فلز فولاد

محلول اسید نیتریک و 10 درصد اسید کلریدریک جهت حکاکی بر روی برنج

استفاده از جیوه برای حکاکی روی طلا

جهت حکاکی بر روی آلومینیوم می توان از کلریک اسید و اسید استیک و محلول 20 درصد کلراید استفاده نمود.

از جمله مهم ترین موارد کاربرد اسیدکاری جهت حکاکی بر روی فلزات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

حکاکی بر روی انواع پلاک های مختلف

طراحی و حکاکی بر روی تابلوهای راهنمایی

چاپ انواع عکس بر روی فلزات

حک انواع طرح های گوناگون بر روی تابلوها یا تندیس های یادبود

مزایا و معایب اسیدکاری فلزات کدام است؟

استفاده از انواع اسید جهت حکاکی بر روی فلزات می تواند مزایا و معایبی را با خود همراه داشته باشد. این موضوع برای همه افرادی که آموزش حکاکی با اسید را دنبال می کنند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

از مهم ترین مزایای اسیدکاری فلزات جهت حکاکی، می توان این موارد را نام برد:

پایین بودن هزینه تجهیزات و متریال مورد نیاز

بدون هیچگونه محدودیت مکانی

بدون هیچگونه صدا و لرزش

خروجی باکیفیت

بدون نیاز به اعمال نیرو

اگر چه مزایای حکاکی روی فلز با اسید بیشتر از معایب آن بوده، اما قطعا آگاهی بیشتر در این خصوص می تواند به افراد فعال در این حوزه، کمک شایانی نموده باشد. از معایب اسیدکاری فلزات می توان به این موارد اشاره داشت:

احتمال ایجاد مشکلات پوستی و تنفسی برای کاربر

احتمال دقیق نشدن ابعاد و اندازه طرح مورد نظر

تولید گازهای مضر برای محیط زیست

خارج از کنترل بودن جزئیات فرآیند

خدمات حکاکی بر روی فلزات

خدمات حکاکی بر روی فلزات با آرمان پلاک

آموزش حکاکی با اسید برای بالاتر بودن آگاهی افراد هنگام استفاده از این روش می تواند حائز اهمیت باشد. در حال حاضر آرمان پلاک یکی از مراکز معتبر در زمینه تولید انواع پلاک و حکاکی بی نظیر انواع طرح ها بر روی فلزات گوناگون بوده است.

شما می توانید در کمترین زمان ممکن پس از دریافت مشاوره، سفارشات خود را به ثبت برسانید.

نظر اول را بگذارید

تشخیص انسان از ربات *

×
بازگشت
واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
ایمیل