حکاکی با اسید روی فلزات

حکاکی با اسید روی فلزات
حکاکی با اسید روی فلزات

حکاکی با اسید روی فلزات - آرمان پلاک

حکاکی با اسید روی فلزات را باید یکی از روش‌های قدیمی دانست که به منظور ایجاد طرح و نقش روی فلزات و یا برش آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبیعتا این هنر نیز همانند بسیاری از صنایع دیگر، نیاز به تجربه، دقت و مهارت بالایی دارد تا فرد در هنگام کار با این مایع شیمیایی دچار مشکلات و آسیب‌های جدی نشود. هرچند که امروزه در این صنعت، تکنولوژی‌ها و روش‌های نوینی به منظور حکاکی روی فلز ایجاد شده است با این حال بسیاری از افراد تمایل دارند از اسید به منظور حکاکی استفاده کنند. در این مقاله همراه آرمان پلاک باشید چرا که قصد داریم در مورد حکاکی با اسید روی فلزات صحبت کنیم.

نکات و ناگفته‌های حکاکی با اسید روی فلزات

اسید کاری را بدون شک باید یکی از قدیمی‌ترین هنرها و فعالیت‌های صنعتی دانست که قدمت آن به 5 هزار سال گذشته باز می‌گردد. به کمک این روش، افراد می‌‎توانستند نقوش و طرح‌های مورد نظر خود را سطوح فلزات مختلف و گرانبها حک نموده و وسائل تزئینی تولید کنند. در حال حاضر، یکی از روش‌هایی که به کمک آن می‌توان روی فلزات مختلف حکاکی نمود و نقوش یا قطعات تزئینی تولید کرد حکاکی با اسید روی فلزات است. همانند بسیاری از صنایع دیگر، صنعت حکاکی روی فلز نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته و دستگاه‌های لیزری متنوعی به منظور طراحی و برش روی فلز تولید و روانه بازار شده‌اند با این حال، استفاده از اسید، هرچند که ممکن است خطراتی را برای افراد داشته باشد، همچنان مورد استقبال افراد مختلف قرار دارد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر در این رابطه صحبت کنیم.

حکاکی روی فلزات به کمک اسید چگونه انجام می‌شود؟

به منظور آغاز فرایند حکاکی با اسید روی فلزات در ابتدا لازم است تا طرح و نقشه مورد نظر خود را بر روی فلزی که در نظر گرفته‌ای اجرا نمایید. برای این کار می‌توانید از ابزارهایی مانند قلم ضد اسید، پرینترهای مخصوص، ماژیک یا حتی اسپری استفاده کنید. پس از آن، برای حکاکی دو روش ساده و الکتریکی را در اختیار دارید که در ادامه در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

در روش اول، که روش ساده نام دارد، بخش‌هایی از طرح که نیاز به حکاکی دارد خراش داده می‌شود تا به محض آنکه درون اسید قرار گرفت، عکس یا تصویر مورد نظر بر روی فلز نمایان شود. از این رو نیاز است تا در هنگام طراحی، برخی از قسمت‌های فلز را خالی بگذارید تا تنها سایر بخش‌ها سوزانده شوند. در هنگام حکاکی با اسید روی فلزات به روش ساده باید در نظر داشته باشید با توجه عمق حکاکی، ضخامت فلز و نوع آن، مدت زمانی که برای رهاسازی قطعه در اسید نیاز دارید متفاوت خواهد بود.

روش دوم که در آن به منظور حکاکی از جریان الکتریکی استفاده می‌شود، یک روش نوین و جدید در زمینه حکاکی روی فلزات به شمار می‌رود. برای استفاده از این روش، ابتدا آند را به قطعه فلزی متصل کرده و کاتد را درون مایع اسید قرار دهید به طوری که معلق بماند. معمولا به منظور حکاکی با اسید روی فلزات به کمتر از 2 ولت ولتاژ نیاز خواهید داشت اما مقدار جریان ممکن است با در نظر گرفتن فاکتورهایی از جمله ابعاد فلز، تغییر یابد.

حکاکی و اسیدکاری روی فلزات چه مزایا و معایبی دارد؟

اسیدکاری و خلق قطعات تزئینی را به جرئت می‌توان یکی از هنرهای جدید و پرطرفدار دانست که امروزه در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، جواهرسازی و… از آن به منظور حک نمودن مواردی نظیر کد، عدد، تصویر، لوگو یا متن استفاده می‌شود. هرچند که این هنر از جذابیت زیادی برخوردار است اما به منظور جلوگیری از آسیب‌های جدی، افراد می‌بایست از تجربه، مهارت و دقت کافی در این زمینه برخوردار باشند. تسلط در این امر می‌تواند به افراد در چاپ عکس روی فلزات مختلف، طراحی و تولید لوح‌های یادبود، حک روی پلاک، طراحی و تولید تابلوهای راهنمایی و… کمک شایانی نماید.

هرچند که امروزه روش‌های جدیدی به منظور حکاکی روی فلزات مختلف در دسترس است اما حکاکی با اسید روی فلزات همچنان از محبوبیت بالایی برای این امر برخوردار است. دلیل این محوبیت را می‌توان مزایای این روش دانست. هرچند که این روش معایبی نیز دارد که به آنها نیز اشاره خواهیم کرد.

مزایای اسیدکاری روی فلز

  1. مقرون‌ به صرفه بودن
  2. عدم نیاز به تجهیزات زیاد
  3. سهولت اجرا
  4. عدم نیاز به مکان مشخص
  5. عدم ایجاد سر و صدا
  6. کیفیت بالا

معایب اسیدکاری روی فلز

  1. ایجاد مشکلات تنفسی ناشی از استنشاق گاز سمی
  2. سوختگی
  3. آلودگی محیط زیست
  4. دقت پایین در مقایسه با لیزر
  5. امکان خوردگی در قطعات ناهمگن

در هنگام اسیدکاری فلزات باید به چه نکاتی توجه نمود؟

در بخش قبل، مزایا و معایب حکاکی با اسید را مطالعه نمودید. در این بخش قصد داریم نکاتی را با شما در میان بگذاریم که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. همواره توجه داشته باشید در هنگام اسیدکاری از لباس‌های محافظ نظیر کفش ضد اسید، ماسک فیلتردار، لباس مناسب و دستکش استفاده کنید تا از بروز فاجعه جلوگیری کنید. همچنین همواره در نظر داشته باشید محلی که برای این امر انتخاب می‌کنید از تهویه قوی و مناسب برخوردار باشد تا گازهای سمی را به خارج هدایت کند.

ترجیحا فرایند اسیدکاری را در محیطی انجام دهید که بتوان هوا را به طور مرتب تغییر داد و تجهیزاتی نظیر کولر، پنکه و… در آن وجود داشته باشد. در صورتی که دچار مشکل شدید می‌توانید به منظور خنثی نمودن اسید از جوش شیرین استفاده نمایید. در صورتی که بر اثر سهل‌انگاری، گاز اسید وارد ریه شد، با نوشیدن آب و مایعات فراوان و ورزش هوازی، سعی در احیای ریه و دفع سموم از بدن کنید. در انتها اگر از آن دسته افرادی هستید که به طور مداوم با اسید سر و کار دارید به طور مرتب آزمایش پزشکی انجام دهید.

مجموعه آرمان پلاک، یکی از مجموعه‌های خوش‌نام و معتبر در شهر تهران است که خدمات حکاکی با اسید روی فلزات، تولید پلاک‌های فلزی از جنس‌های آلومینیوم، استیل و برنج را با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن به شما همراهان گرامی ارائه می‌نماید. کافیست تا برای دریافت مشاوره تماس بگیرید.

نظر اول را بگذارید

تشخیص انسان از ربات *

×
بازگشت
واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
ایمیل