اسید کاری آلومینیوم چگونه انجام می شود؟

اسید کاری آلومینیوم
اسید کاری آلومینیوم چگونه انجام می شود؟

اسید کاری آلومینیوم چگونه انجام می شود؟ - آرمان پلاک

اسید کاری آلومینیوم و به طور کلی اسید کاری بر روی فلزات را می‌توان پیش از آنکه در دسته فعالیت‌های صنعتی قرار داد، به عنوان هنر در نظر گرفت. در این هنر، همانطور که از نام آن مشخص است، به منظور آنکه بتوان طرح‌ها و نقوش جذاب را روی فلزات مختلف از جمله آلومینیوم رقم زد می‌بایست از اسید، که میزان مولکول‌های یونیزه آن چیزی کمتری از 7 درصد است استفاده کرد. در صورتی که تمایل دارید در مورد این هنر اطلاعات لازم را کسب کنید در ادامه همراه آرمان پلاک باشید تا به بررسی اسید کاری آلومینیوم بپردازیم.

هرآنچه باید درباره اسید کاری آلومینیوم بدانید

پیش از آنکه بخواهید به اسید کاری آلومینیوم یا هر نوع فلز دیگری بپردازید نیاز است تا در ابتدا انواع اسید را بشناسید و طرز استفاده از آنها را بدانید. سپس نوبت به آماده کردن طرح مورد نظرتان، که قبلا آن را بر روی شیشه یا فلز چاپ کردید می‌رسد. در این مرحله می‌توانید شروع به اسید کاری بر روی سطح آلومینیوم کنید. توصیه ما این است که چنانچه در این زمینه اطلاعات کافی و تجربه لازم را ندارید این کار را بر عهده افراد متخصص در این زمینه بگذارید. در ادامه این مقاله، بیشتر در مورد اسید کاری صحبت خواهیم کرد.

اسید کاری چیست؟

منظور از اسید کاری چیست؟

یکی از روش‌هایی که امروزه می‌توان روی فلزات، از جمله آلومینیوم، انواع خطوط، نقوش و طرح‌ها را ایجاد نمود اسید کاری آلومینیوم است. بسیاری از افراد تصور می‌‌کنند که منظور از اسیدکاری، همان حکاکی قالب است در صورتی که این دو امر، از بسیاری از جهات با یکدیگر تفاوت دارند که در بخش بعدی مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

در روش اسید کاری فلزات، به منظور لایه برداری قالب نیاز است تا از یک ماده شیمیایی که همان اسید است استفاده نمود. این فعالیت عمدتا به عنوان یک هنر شناخته می‌شود که به کمک آن می‌توان بسیاری از نقش‌ها و طراحی‌های پیچیده را به شکلی کاملا دقیق روی فلز طراحی کرد.

همانطور که گفته شد، در صورتی که قصد دارید قطعات و طرح‌های پیچیده‌‌تری را نقش بزنید باید به سراغ اسیدکاری بروید. از جمله فلزاتی که می‌توان بر روی آنها، عملیات اسید کاری را انجام داد می‌توان به آلومینیوم، نقره، مس، استیل، برنج و… اشاره کرد. کلیه قطعاتی که به این روش تولید می‌شوند از دقت بسیار بالا و قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند به همین دلیل است که امروزه این روش، در مقایسه با روش حکاکی، طرفداران زیادی در میان تولید کنندگان قطعات فلزی دارد.

نکته بسیار قابل توجه در مورد اسید کاری آلومینیوم آن است که کلیه قطعات، فارغ از ساده یا پیچیدگی، به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرند و اطمینان حاصل می‌شود که مراحل اسیدکاری بدون مشکل انجام می‌گیرد. همچنین این اطمینان وجود دارد که بخش‌هایی که مورد نیاز نیستند، به وسیله یک لایه محافظ کاور می‌شوند بنابراین تحت تاثیر اسید قرار نخواهد گرفت.

این امر سبب می‌شود تا هزینه اسید کاری و زمان آن به شکل چشمگیری کاهش یابد چرا که تنها بخش‌های مورد نیاز طرح طی این فرایند اسیدکاری خواهند شد. در انتها به عنوان یکی از مزایای بزرگ این روش باید گفت اسید کاری را می‌توان بر روی فلزات مختلف اعمال نمود.

حال که با اسید کاری آلومینیوم آشنا شدید در بخش بعد نگاهی به تفاوت آن با حکاکی خواهیم انداخت.

اسید کاری و حکاکی چه تفاوتی دارند؟

از جمله روش‌های دیگری که می‌توان از آن در زیباسازی فلزات استفاده نمود فرایند حکاکی روی فلزات است. به طور کلی آهن، فلزات و آلیاژهای تشکیل شده از آنها قابلیت حکاکی را دارند تنها باید توجه کنید که ابزارهای حکاکی را می‌بایست با در نظر گرفتن نوع فلزات انتخاب کنید. آلیاژ فولاد، فولاد ضد زنگ آلومینیوم، مس، فلزات روکش‌دار یا گرانبها، برنج، تیتانیوم و… از جمله فلزاتی هستند که قابلیت حکاکی را دارا می‌باشند.

صنعت حکاکی را امروزه باید یکی از هنرهای بسیار رایج دانست که امروزه در زمینه‌های مختلف از جمله جواهرات، تولید خودرو و… از آن می‌توان به منظور درج تصویر، متن، عدد، لوگو یا کد روی فلز استفاده نمود.

یکی از موارد قابل توجه در مورد حکاکی آن است که این فرایند را می‌توان به دو روش لیزری یا به کمک دستگاه انجام داد. در روش استفاده از دستگاه، که معمولا روی فولاد و آهن اجرا می‌گردد، از یک الماس برشکاری که می‌تواند روی سطح فلز، خطوط دقیق و ظریف ایجاد کند استفاده می‌گردد. در حکاکی لیزری تنها نیاز است تا سطح فلز را به دمای ذوب رساند تا با تولید اکسید، بتوان حکاکی را به وضوح مشاهده کرد. همانطور که تا به این قسمت از مقاله متوجه شدید تنها تفاوت اسید کاری آلومینیوم با حکاکی را می‌توان همین روش اجرای آن دانست.

اسید کاری چگونه انجام می‌شود؟

تا به این بخش از مقاله با اسید کاری آلومینیوم، حکاکی و تفاوت این دو روش آشنا شدید. در این بخش قصد داریم نگاهی به اجرای اسیدکاری بیندازیم. برای این امر، در ابتدا می‌بایست طرح مورد نظر شما به کمک ابزارهایی نظیر اسپری، قلم ضد اسید، ماژیک و… بر روی سطح فلز مورد نظر طراحی گردد. سپس مرحله اسید کاری با دقت و ظرافت بالایی انجام می‌گیرد. در انتهای این فرایند، در صورتی که فلز نیاز به پرداخت کاری داشته باشد این عملیات به منظور افزایش زیبایی فلز انجام می‌گیرد.

همانطور که گفته شد اسیدکاری به دلیل مزایایی نظیر قیمت مناسب، امروزه در صنایع مختلف به طور گسترده انجام می‌گیرد و به کمک آن امکان طراحی نقوش مختلف ساده و پیچیده، نه تنها بر روی آلومینیوم بلکه روی سایر فلزات از جمله نقره نیز وجود دارد.

اسید کاری آلومینیوم

معرفی شرکت متخصص اسید کاری آلومینیوم

مجموعه آرمان پلاک با برخورداری از تیم مجرب و متخصص در امر تولید انواع پلاک و مارک‌های فلزی از جمله آلومینیوم، برنج، استیل و…، این خدمات را در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین قیمت به شما همراهان گرامی ارائه می‌نماید. شما می‌توانید طرح‌های مورد نظر خود را بدون محدودیت طرح و رنگ، به مجموعه ما سفارش داده و طرح نهایی خود را با تضمین کیفیت و قیمت دریافت کنید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعرفه‌ها یا دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما می‌توانید با این مجموعه تماس بگیرید.

نظر اول را بگذارید

تشخیص انسان از ربات *

×
بازگشت
واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
ایمیل