حکاکی روی فلز + روشهای مختلف

حکاکی روی فلز
حکاکی روی فلز + روشهای مختلف

حکاکی روی فلز + روشهای مختلف - آرمان پلاک

حکاکی روی فلز، یک نوع حکاکی و چاپ دستی است که سابقه آن، به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که  صنعت‌گران اقدام به چاپ تصویر و حروف بر روی اسلحه و همچنین لوازم تزئینی و زیور آلات می‌کردند. در این محتوا می‌خواهیم در مورد حکاکی روی فلز، اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم با ما همراه باشید.

حکاکی روی فلز چیست؟

حکاکی روی فل همانطور که از نام آن نیز پیداست،ز یک نوع چاپ دستی و ماشینی بر روی فلز است که شباهت زیادی به کنده‌کاری بر روی چوب دارد. و از قدیم در غرب، طرفدارهای زیادی داشته است. بهگونه‌ای که بسیاری از هنرمندان غربی مثل  فرانسیسکو گویا و یا رامبراند، آثار برجسته و فاخری از حکاکی بر روی جسم‌های فلزی، از خود بر جای گذاشته‌اند.

روش‌های مختلف حکاکی روی فلزات

هنر حکاکی بر روی فلزات، به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که بسته به نوع و ساختار تولیدی اجسام فلزی با هم متفاوت است. اجسامی که ساختار و شرایط تولیدی آنها و همچنین  بازارت قاضا برای آنها زیاد است، به طبع حکاکی که بر روی آن انجام می‌گیرد نیز از لحاظ کیفیت، میزان عمق حکاکی و … از محصولاتی که ظریف هستند و یا کیفیت ساخت پایین‌تری دارند، بیشتر است.

روش‌های مختلف حکاکی بر روی فلزات را می‌توان به 7 نوع نوع تقسیم کرد که هر کدام از این روش‌ها  توسط مدل‌های مختلفی از دستگاه‌های حکاکی، بسته به نوع کاربرد، جنس فلز و ابعاد قطعه مورد حکاکی قرار گرفته، انجام می‌گیرد:

  • حکاکی لیزری
  • ·         حکاکی ضربه‌ای ( کوبشی و سوزنی)
  • حکاکی اسکرایب یا خراشی
  • حکاکی رول مارکینگ یا نورد غلطکی
  • ·         حکاکی پرسی
  • حکاکی براده بردار
  • حکاکی  الکتروشیمیایی

حکاکی لیزری

حکاکی لیزری، جدیدترین روش حکاکی بر روی فلزات است که از دستگاه‌های مختلف لیزر فایبر، لیزر Co2 یا لیزر YAG برای حکاکی بر روی اجسام کمک می‌گیرند که هر کدام برای متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود.

حکاکی لیزری،  توسط اشعه انجام می‌گیرد، به این ترتیب که با قسمت‌هایی از فلز، عملیات حکاکی بر روی آن انجام می‌گیرد. این روش ماندگاری فوق‌العاده‌ای دارد و به هیچ‌عنوان از روی اجسام پاک نمی‌شود. این روش توسط دو نوع دستگاه دسکتاپ و پرتابل انجام می‌گیرد  و معمولا برای حکاکی بر روی طلا در صنعت طلاسازی طرفدارهای زیادی دارد.

حکاکی ضربه‌ای

حکاکی ضربه‌ای که به دو روش کوبشی و  سوزنی انجام می‌گیرد، از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های حکاکی فلزات است

در این روش ، با ضربه زدن در فرکانس بالا به سطح مورد نظر، عملیات حکاکی بر روی جسم انجام می‌گیرد . در حکاکی ضربه‌ای کیفیت کار بسیار بالا است و در اصل یک روش با قابلیت اطمینان بالا و سرعت انجام فوق‌العاده‌ای و در عین حال هزینه بسیار کم است که محدودیتی برای هیچ نوع فلزی ندارد و می‌توان به راحتی آن را بر روی انواع فلز از جنس مس، روی، استیل، آلومینیوم و … انجام داد.

حکاکی اسکرایپ

حکاکی اسکرایپ یا خراشی

حکاکی اسکرایپ، روشی جدید و از بی صداترین روش‌های حکاکی روی فلز است  که کیفیتی بسیار مناسب دارد و برای مواردی که محدودیت در برابر ایجاد صدا و آلودگی صوتی وجود دارد، این روش بسیار مناسب است. این روش در صنعت خودروسازی بسیار کاربرد داردو بر روی انواع فلزهای نرم و سخت قابل اجرا است.

در روش خراشی، به جای اینکه بر روی فلز، ضربه بزنند، توسط دستگاه حکاکی بر روی آن خراش ایجاد می‌کنند.

حکاکی رول مارکینگ

روش رول مارکینگ یا نورد غلطکی، یک روش خاص و منحصر به فرد است که برای حکاکی بر روی اتصالات و فلنج، کاربرد زیادی دارد. حکاکی رول مارکینگ، سریع‌ترین نوع حکاکی روی فلز است  و  معمولا  برای ایجاد خطوط اکسترودر  مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعات آین حکاکی به صورت چاپی دور چرخی و به صورت برجسته است  که در زمان حکاکی، فلز را از زیر غلطک و با استفاده از فشار و گرمای بالا رد می‌کنند تا حکاکی بر روی آن انجام گیرد.

روش حکاکی پرسی

حکاکی پرسی  نیز با شیوه خاصی طراحی می‌شود و یکی از انواع شیوه‌های حکاکی  مکانیکی است که به وسیله دستگاه‌های ماشینی و اتوماتیک انجام می‌گیرد. این روش، در خودروسازی و شهرداری کاربرد زیادی دارد و در سال‌های گذشته نیز شرکت برق و توانیر نیز برای  شماره‌گذاری چراغ‌ها و پایه‌های برق از این روش استفاده کرده است.

حکاکی پرسی، یک روش قدیمی و غیر هوشمند است که طراحی آن ثابت است و  به همین خاطر در زمان حکاکی بر روی احسام، باعث عدم یکنواختی می‌شود.

 حکاکی الکتروشیمیایی

حکاکی الکتروشیمیایی از ارزان‌ترین روش‌های حکاکی روی فلز است. برای انجام این کار از محلول‌های شیمیایی استفاده می‌شود و بر روی انواع فلزات استیل، مس، روی، طلا، برنج، آلومینیوم و … قابل اجرا است. در این روش، امکان حکاکی با رنگ مشکی و یا سفید بر روی قطعه فلز وجود دارد و عمق حکاکی در این روش، بین 1 تا 500 میکرون است به همین خاطر در تولید انواع زیورآلات کاربرد زیادی دارد.

نکته مهم در این نوع حکاکی این است که قطعه‌ای که مورد حکاکی قرار می‌گیرد باید رسانا باشد و به هیچ عنوان رنگ نشده باشد

 حکاکی براده بردار

حکاکی براده‌بردار که به حکاکی دروازه‌ای نیز شهرت دارد، ساختاری به شکل دروازه‌ای دارد و بیشتر برای حکاکی بر روی ورق‌هایی در سایزهای بسیار کوچک استفاده می‌شود. در این روش می‌توان به طور همزمان بر روی چند پلاک در ابعاد کوچک و بزرگ، عملیات حکاکی را انجام داد.

دستگاه‌ حکاکی روی فلزات

کاربرد دستگاه‌های حکاکی روی فلزات

دستگاه حکاکی روی فلز برای انجام عملیات حکاکی بر روی انواع فلزهای مختلف مثل فولاد، آهن، مس، روی، طلا، استیلف تیتانیوم، چدن و …. کاربرد دارد و از مهمترین کاربردهای حکاکی روی فلز می‌توانی به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در صنعت خودروسازی
  • استفاده برای حکاکی بر روی کالاهتای دیجیتالی مثل تبلت، پاوربانک، لپ‌تاپ و ….
  • حکاکی بر روی محصولات تبلیغاتی مثل خودکار، کارت ویزیت و ….
  • حکاکی‌های مناسبتی
  • حکاکی بر روی قطعات نظامی
  • حکاکی بر روی جواهرات تزئیناتی
  • و …

معرفی بهترین شرکت ارائه خدمات حکاکی روی فلزات

مجموعه آرمان پلاک با سابقه متمادی و افتخار همکاری با بسیارری از ارگان های دولتی و خصوصی در زمینه تولید انواع پلاک های فلزی و صنعتی با خدمات حکاکی روی فلز بسیار باکیفیت در خدمت مشتریان گرامی می باشد. خدمات چاپ و ساخت پلاک صنعتی و فلزی در این مجموعه با قیمت فوق العاده منصفانه انجام می شود. کارشناسان ما جهت ارائه مشاوره پاسخگوی سوالات شما عزیزان می باشند.

نظر اول را بگذارید

تشخیص انسان از ربات *

×
بازگشت
واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
ایمیل