حکاکی روی استیل + معرفی 3 روش خاص

حکاکی روی استیل
حکاکی روی استیل + معرفی 3 روش خاص

حکاکی روی استیل + معرفی 3 روش خاص - آرمان پلاک

استیل یک فلز پر کاربرد است که در صنعت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین علت، حکاکی روی استیل، روز به روز بیشتر شده و طرفدارهای بیشتری را به خود جذب کرده است. در این محتوا شما را با عملیات حکاکی بر روی فلز استیل آشنا کرده و اطلاعاتی در این باره با شما در میان خواهیم گذاشت.

استیل چیست؟

استیل یکی از فلزات پرمصرف و کاربردی است که از خاصیت ضد زنگ؛ مقاومت بالا در برابر خوردگی و همچنین انعطاف بسیار خوبی برخوردار است به همین علت انتخاب مناسبی برای انجام عملیات حکاکی است و در حقیقت این عملیات، شکل و ظاهر فلز استیل را زیباتر می‌کند.

حکاکی بر روی استیل  که بیشترین استفاده را در بین صنایع گوناگون دارد، به روش‌های مختلفی  مثل، حکاکی لیزری، حکاکی ضربه‌ای و حکاکی کوبشی انجام می‌گیرد که هر کدام جذابیت و زیبایی خاصی به فلز می‌بخشد.

روش های حکاکی روی استیل

انواع روش‌های مختلف حکاکی روی استیل

همانطور که گفتیم حکاکی بر روی فلز استیل به روش‌های مختلف و متفاوتی انجام می‌گیرد که هر کدام، زیبایی خاص خود را دارد و در صنعت خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حکاکی روی استیل به روش ضربه‌ای

حکاکی ضربه‌ای که به حکاکی سوزنی نیز مشهور است، یکی از بهترین وپرطرفدار‌ترین روش‌های حکاکی بر روی فلز استیل است که معمولا در صنعت‌هایی مثل نفت، گاز پتروشیمی و همچنین حکاکی بر روی ظروف آشپزخانه رایج است.

در این روش برای حک تصویر و یا حروف بر روی فلز، سوزن حکاکی، در فرکانس بسیار بالا و تندی بر روی فلز ضربه وارد می‌کند و به این ترتیب تصویر مورد نظر را  بر روی جسم، حک میکند. لازم به ذکر است که این نوع حکاکی بر روی فلز استیل مزایایی را نبز به همراه دارد که در اینجا به شرح بعضی از آنها می‌پردازیم:

  • تمامی عملیات صفر تا صد حکاکی، به راحتی انجام می‌شود و هیچ نیازی به کامپیوتر ندارد.
  • حکاکی به این روش، با سرعت بالایی انجام می‌گیرد.
  • هزینه مصرفی در این روش بسیار پایین و نزدیک به صفر است.
  • حکاکی به روش ضربه‌ای زیبایی خاصی دارد و ماندگار بسیار بالایی دارد.
  • این روش از حکاکی به کاربر امکان می‌دهد که بتواند فایل اکسل را بدون هیچگونه نیاز به کامپیوتر تگ کابل،  بر روی اجسام حکاکی کند.
  • تعمیرات این نوع حکاکی با کمترین هزینه انجام می‌گیرد.
  • فیکسچر سازی این روش از حکاکی به راحتی و آسان انجام می‌شود.

حکاکی روی استیل به روش اسکرایب یا خراشی

نوع دیگری از روش‌های حکاکی روی استیل، روش خراشی است که با کمک دستگاه اسکرایب انجام می‌گیرد. این دستگاه، تمامی آیتم‌های روش ضربه‌ای را دارد و تصویر حکاکی شده به وسیله آن بسیار زیبا، شفاف و مرتب انجام می‌گیرد.

روش حکاکی با کمک دستگاه اسکرایب، با کمک یک سوزن انجام می‌گیرد که به صورت خراشی بر روی سطح جسم عمل کرده، سطح استیل را خراش داده و عملیات حکاکی را انجام می‌دهد. روش حکاکی خراشی بر روی فلز استیل، کاملا بی‌صدا انجام می‌گیرد و بیشتر در دفاتری که حکاکی برای محیط کار در نظر می‌گیرند و یا برای حک لوگوی کار در ادارات و دفاتر کاری از این روش استفاده می‌کنند.

از مهمترین مزایای روش حکاکی خراشی و استفاده از دستگاه اسکرایب برای حکاکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حکاکی خراشی بی‌صدا بوده و هیچ‌گونه آلودگی صوتی در محل کار ایجاد نمی‌کند و در عین حال خروجی آن بسیار زیبا و شکیل است.
  • برای انجام این عملیات، هیچ نیازی به کامپیوتر نیست و می‌توان فایل اکسل را بدون استفاده از کامپیوتر مخصوص، برای نشان دادن، بقر روی سطح کار اجرا کرد.
  • حکاکی خراشی به نسبت ماندگاری و طول عمر دائمی که دارد از قیمت مناسبی برخوردار است.
  • هزینه انجام کار، تعمیرات و نگهداری آن بسیار کم و در حد صفر است.
  • سرعت عمل در این روش بسیار بالا بوده و برای انجام آن به نسبت روش ضربه‌ای زمان کمتری لازم است.

حکاکی لیزری

حکاکی لیزری، روش دیگری از حکاکی بر روی اجسام استیل است که بیشترین طرفدار را دارد و بیشترین حکاکی‌ها به این روش انجام می‌گیرد. این نوع حکاکی، علاوه بر اینکه ماندگاری بالایی دارد، می‌توان آن را در رنگ‌بندی‌های متنوع بر روی فلز انجام داد و به زیبایی کار افزود.

در روش حکاکی لیزری، سرعت کار بسیار بالا است به همین خاطر معمولا برای حکاکی بارکد QR و همچنین بارکدهای میله‌ای از این روش استفاده می‌شود. علاوه بر این در سالهای گذشته این روش برای برش زدن بعضی از فلزها در ضخامت کمتر، کاربرد داشته و طرفدارهای زیادی را در صنایع مختلف به خود جلب کرده است به گونه‌ای که در اکثر موارد از این روش به جای حکاکی ضربه‌ای استفاده می‌شود.

در روش لیزری، عملیات حکاکی به وسیله تاباندن اشعه بر روی سطح و سوزاندن سطح آن صورت می‌گیرد. این روش نیز مانند روش‌های دیگر مزایای زیادی دارد از جمله اینکه:

  •  کاربری آن بسیار راحت و آسان است،
  • کاملا بی‌صدا انجام می‌گیرد
  • نیاز به فیکسچر ندارد
  • ·          بدون نیاز به تگ کابل، امکان حکاکی فایل اکسل وجود دارد
  • امکان حکاکی با رنگ متفاوت با قطعه نیز وجود دارد
  • سرعت انجام آن از حکاکی ضربه‌ای بالاتر است
حکاکی لیزری فلز

سخن آخر

حکاکی روی استیل یکی از عملیات‌هایی است که در سالهای اخیر توجه صنایع مختلف را به خود جلب کرده است. این عملیات، به دلیل ضد زنگ بودن و ضد خوردگی فلز استیل، طول عمر و ماندگاری فوق‌العاده‌ای دارد و ظاهر جذاب‌تر و زیباتری به فلز می‌بخشد. در این محتوا سعی کردیم اطلاعاتی در باره روش‌های مختلف حکاکی روی استیل با شما در میان بگذاریم بلکه در موارد و کارهای مختلف بتواند برای شما کار ساز باشد.

نظر اول را بگذارید

تشخیص انسان از ربات *

×
بازگشت
واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
ایمیل