اسیدکاری روی فلزات و چاپ اسید

چاپ اسید
اسیدکاری روی فلزات و چاپ اسید

اسیدکاری روی فلزات و چاپ اسید - آرمان پلاک

یکی از روش های تولید اشکال و قطعات تزئینی و صنعتی که بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد اسید‌کاری می باشد.

اسید‌کاری‌ فلزات و چاپ اسید نیاز به معلومات و دانش شیمی و خوردگی بالایی دارد .با توجه به خطرات این روش در صورت علاقه به اجرا ، با حفظ نکات ایمنی از تجربه و دانش یک اسید کار ماهر بهره مند باشید.

با توجه به گستردگی صنایع ماشین کاری پیشرفته مانند دستگاه های چند محور CNC و لیزری که توانسته اند قطعات صنعتی و تزئینی بسیار پیشرفته و ظریفی را تولید نمایند استفاده از برخی روش ها ی باستانی کم رنگ شده است .علاوه بر آن در برخی موارد متخصصان در شناسایی روش تولید برخی محصولات دچار شک می گردند و به بیراهه می روند که علاوه بر صرف هزینه و زمان، ایجاد دل زدگی می نماید.

در ادامه این مطلب با انواع و روش های چاپ اسید و اسیدکاری آشنا می شوید.

اسیدکاری روی فلزات
اسیدکاری روی فلزات

درباره اسید‌کاری و چاپ اسید

یکی از روش های تولید اشکال و قطعات تزئینی و چاپ پلاک‌صنعتی که بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد اسید‌کاری و چاپ اسید می باشد. این روش چاپ اسید برای حکاکی نوشته و تصویر، برش و چاپ صفحات فیلم و زینک و چاپ برد مدارهای الکتریکی بکار می رود. البته چاپ اسید به فلزات محدود نمی گردد. اسید‌کاری برای سوراخ کردن سنگ و مروارید، و ایجاد نقش برجسته بر روی سنگ – نگین جواهرات – صدف و گوشماهی – تخم شترمرغ … بکار برده می شود. (لازم به ذکر است که در اسید کاری‌فلزی از روش الکتریکی نمی توان استفاده کرد)

یکی از روش های جدید و مهم در اسید‌کاری استفاده از جریان الکتریکی می باشد این جریان مستقیم و با ولتاژ کمتر از ۲ ولت اعمال می شود آند به قطعه فلزی متصل و کاتد گرافیتی در محلول اسیدی گرم و در حال گردش ، معلق می باشد.آمپر متناسب با ابعاد قطعه تغییر می کند.

گردش محلول می تواند مکانیزه و یا با ابزار دستی و یا یک فرچه ضد اسید انجام شود تا ذرات اکسید شده از سطح فلز را کنده و محلول با غلظت بالاتر به سطح فلز برسد. البته استفاده از وان های شبیه به الاکلنگ یکی از روش های ساده و مفید است که علاوه بر یکنواخت کنندگی محلول، اکسید های ایجاد شده در دو طرف وان جمع می شود.یکی از ویژگی های استفاده از جریان الکتریکی در اسید‌کاری کنترل زمان و ضخامت خوردگی می باشد.‌

استفاده از سیستم نمدی به ما اجازه می دهد بدون نیاز به وان ، در محل، قطعه را حکاکی و اسیدکاری نمود. اینکار برای چاپ و علامت گذاری دستگاه ها و سکو ها و اسکله و پلها که قابل جابجایی نیستند مناسب است.(روش های دیگر برای این نوع قطعات قابل استفاده نیست).

روش کار اسیدکاری در چاپ اسید

برای ساخت پلاک های‌اسیدی مشخصات ، اسید کاری‌فلزات و چاپ اسید ،ابتدا نقش مورد نظر با چاپگر ، ماژیک ، اسپری ، چاپ فیلم و یا قلم ضد اسید روی نمونه طراحی می شود سپس قطعه به روش های ساده و الکتریکی اسید کاری می گردد. در صورت نیاز رنگ ضد اسید را با محلول مناسب آلی پاک نموده، فلز را پرداخت کاری می نماییم.در صورت نیاز با افزایش زمان و دما می توان طراحی حجم ودر سطح ، برش و سوراخ کاری نمود.

برای ساخت قالب و قطعات صنعتی همچون پلاک‌صنعتی و تزئینی از موم ،قیر،رزین، مخلوط گریس و گل مل و… به جای رنگ ضد اسید در چاپ اسید استفاده می گردد.

ساخت قطعات با ابعاد میکروسکپی از طلا که با استفاده انحلال طلا در جیوه انجام شده است در شکل ۷شتر و ۳ درخت، داخل سوراخ سوزن از دیگر روش های ساخت قطعات به روش خوردگی در چاپ اسید می باشد.

نوع و میزان اسید در چاپ اسید

  1. برای حکاکی روی فولاد به روش چاپ اسید محلول ۲۵ درصد اسید سولفوریک یا محلول کلرید آهن(III)
  2. برای حکاکی روی نیکل محلول ۴۵ درصد اسید سولفوریک
  3. برای حکاکی روی مس محلول اسید کرمیک
  4. برای حکاکی روی برنجهای سرخ محلول اسید نیتریک غلیظ + ۱۰ درصد اسید کلریدریک
  5. برای حکاکی روی آلومینیم در چاپ اسید، محلول ۹ درصد کلرید مس+ یک درصد اسیداستیک یا محلول ۲۰ درصد کلرید آهن(III)
  6. برای حکاکی روی فلز روی، محلول اسید نیتریک رقیق
  7. برای حکاکی روی شیشه و سنگ های سیلیسی محلول اسید فلوئوریدریک «اسید سفید»، (اسسید سفید مخلوطی است از اسید فلوئورید ریک و بی فلوئورور آلومینیم)
  8. برای کنده کاری روی مروارید ،صدف، تخم شترمرغ محلول اسید استیک یا سرکه
  9. برای کنده کاری روی سنگ های آهکی محلول استیک اسید و اسید کربنیک
  10. برای کنده کاری روی طلا ازجیوه
فلزات قابل اسید کاری
فلزات قابل اسید کاری

فلزات قابل اسید کاری در چاپ اسید

اسید کاری و ساخت پلاک‌اسیدی بروی انواع پلاک‌صنعتی استیل از قبیل نگیر ، بگیر ، خشدار ، بدون خش ، مات ، براق ، آیننه ای ، طلایی ، دودی و … انجام میگیرد. از طرفی میتوان بر روی برخی دیگر از فلزات همچون برنج هم اسید‌کاری با رو چاپ اسید انجام داد.

نظر اول را بگذارید

تشخیص انسان از ربات *

×
بازگشت
واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
ایمیل